Tuesday, July 5

Dinamiknya Kehidupan

Jika kita merenung pantai,ombak yang datang silih berganti,seolah-olah tiada henti. Pasang surut kehidupan,terjelma indah saat kita melihat ombak dan pantai.

Begitu juga putaran alam,terbit dan terbenam matahari,perubahan bentuk bulan daripada anak bulan kepada bulan sabit dan lengkap menjadi bulan purnama,tetap dan akan terus berlaku tanpa henti,hingga ke hujung usia alam ini. Tiada siapa akan dapat menghentikannya kecuali takdir Allah s.w.t.

Jika melihat hutan dan tumbuhan,betap pokok yang tumbuh akan terus membesar dan bercambah sejajr dengan peredaran masa dan zaman. Pernahkah kita memerhati,bagaimana pohon yang bermula dengan biji benih yang kecil,kemudian bertunas menumbuhkan batang muda,mengeluarkan pucuk,menjadi daun bercambah ranting dan dahan dan akhirnya tegak berdiri sebagai pohon yang rendang dan rinbum..apakah gambaran semua ini?

Inilah gambaran dinamiknya kehidupan. Hidup adalah sesuatu yang dinamik,bukan statik. Dari satu detik ke satu detik yang lain,pasti berlaku perpindahan,perubahan,peningkatan atau penurunan,pertambahan atau pengurangan. hatta suatu yang kelihatan tidak bergerak seperti batu gunung atau bukit juga tetap berlaku perubahan. Alur air yang mengalir di celahan batu,akan mengukir dan merubah landskap dan bentuk batu tersebut. Tunggul kayu yang mati juga akan mereput dan merelai,dengan perjalanan masa.

Begitu juga insan,tanpa disedari kita mengalami perubahan sama ada kita sedar atau tidak. Dulu kita lahir sebagai bayi kecil yang tidak mengerti apa-apa.Hendak mwnyuapkan makanan ke mulut sendiri pun kita tidak tahu.

Fizikal juga berubah secara dinamik. Hari demi hari berlaku tumbesaran dan perkembangan. Dari seorang bayi menjadi kanak-kanak. Keupayaan otot kita membenarkan kita mengiring,meniarap,merangkak dan berdiri. Apabila kita mula menapak,kita mampu berjalan dan berlari,bahkan boleh memanjat,menunggang,memandu,berkayuh dan sebaginya. Inilah kehidupan dinamik yang kita lalui.

Ketika bayi,rambut kita mungkin nipis atau sedikit,tetapi semakin lebat dan menghitam menjelang dewasa. Seiring peningkatan usia,warna rambut akan berubah dengan hadirnya uban dan rambut putih di kepala. Apakah ini kebetulan? atau gambaran dinamiknya kehidupan.

Kehidupan akan berjalan terus,meskipun kita cuba menolak dan melawannya.Menolak kehidupan yang dinamik,seolah-olah menolak takdir Allah s.w.t ke atas kita. Pada saat takdir menerpa,kita tidak mampu menepisnya. Ketika takdir menjelma,kita tiada daya untuk menolaknya.

Oleh sebab itu,kita harus berjalan seiring dan sejajar dengan kehidupan yang dinamik ini.semua yang ada di alam ini,setiap hari mengalami perubahan.....

dipetik dari majalah solusi.

No comments:

Post a Comment