Sunday, November 14

Esok cuti raya



Terasa baru semalam je bekerja....penat dok rumah menguruskan anak-anak masih lagi terasa...rupa-rupanya esok akan bercuti lagi....cuti selama 5 hari untuk meraikan Hari Raya Aidil Adha, raya menumpang je untuk para jemaah yang menunaikan fardhu haji rukun islam ke lima...Moga semua para jemaah haji mendapat haji yang mabrur...Amin

Esok cuti berganti..apapun tak pelah untuk memberi peluang kepada pelajar matrik untuk balik kampung bersama-sama ibu bapa tercinta meraikan hari raya korban ini...walaupun mereka ni baru je pulang dari cuti semester 1...seakan terasa membazir je...tenaga,wang dan masa, tapi nak buat cammana semuanya telah disusun dan apa yang berlaku akan tetap berlaku....

Aku esok nak buat apa ye...pagi kena gi Sekolah Ahmad Tajuddin dulu nak daftar n tempah baju sekolah Ariez anak keduaku yang akan masuk pra sekolah...he he rupa-rupanya anak ku ini dah semakin besar nak sekolah dah bang iez... harap-harap anak ku ini cekal hatinya untuk ke tadika...tiada lagi alasan macam sekarang.

Lepas ke sekolah aku rasa kena pi rumah ibu mertua kot..yalah lusakan nak raya..sebagai menantu mithali aku kenalah tolong masak untuk jamuan raya...macam biasalah kalau menu raya tentulah ketupat daun palas sebab aku menikah ngan orang Kedah,kalau kat rumah mak sendiri tentulah lemang,cicah ketupat tentunya mertuaku masak ayam hanga,daging masak palembang...itu tentu setiap tahun...

Raya haji tahun ni aku tak balik nogori pun sebabnya plan nak balik family day awal bulan 12 nanti...bukan apa almaklumlah balik jauh terkopak jugalah ribu-ribu kalau sesekali balik tu...jadi disebabkan ekonomi meleset ni aku terpaksalah membuat pilihan...dan tentulah ada kos lepasnya..iaitu tak balik raya haji...pandai aku mengapply teori ekonomi dalam kehidupan aku...mentang-mentanglah pensyarah ekonomi kat matrik ni...Selain tu tiap-tiap tahun raya posa atau haji aku balik kampung..kesian jugak kat mertuaku di sini walaupun kami duk se daerah tetapi tentu juga ada keinginannya untuk meraikan lebaran bersama-sama anak n cucu-cucunya...Nasib baiklah aku ni jenis menantu yang prihatin tu pasallah aku raya kat sini...ewah..ewah..


Kepada semua kengkawan seblog atau tak seblog dan seluruh umat Islam diucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Adha...kepada yang balik kampung semoga selamat menempuh perjalanan.semoga selamat pergi dan selamat balik.Amin

No comments:

Post a Comment