Tuesday, December 13

CINTA DUNIA

Apakah punca kecelaruan fikiran dan kegalauan jiwa?Jika ditanyakan kepada orang lelaki,puncanya dua: wanita atau wang..kepada wanita pula,faktor utama yang menyebabkan stress dan tekanan kerana terlalu berusaha menjaga hubungan dengan pasangan,terlalu mengambil serius terhadap persepsi orang lain terhadap diri dan keluarga serta bekerja kuat untuk mendapat pengiktirafan majikan.

Jika dirumuskan semua sebab stress baik bagi lelaki atau perem[puan,puncanya adalah kerana 'cinta dunia' suami,isteri,anak-anak serta lain-lain hal adalah termasuk dalam soal dunia.

Allah SWT berfirman yang bermaksud "manusia diberi perasaan mencintai keinginan,misalnya kepada perempuan,anak-anak,kekayaan yang banyak daripada emas dan perak,kuda yang bagus,dan binatang ternakan kadang2.Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah SWT ada tempat kembali yang sebaik-baiknya". (surah Ali 'Imran 3:14)

Akibat cinta dunia yang keterlaluan,orang sering takut kehilangannya dan bermati-matian memburunya.Dunia yang sepatutnya hanya diletakkan ditangan,telah diletakkan dihati...sedangkan hati manusia yang satu itu tidak akan mampu menampung dua cinta. Jika cinta dunia telah menguasainya,cinta Allah akan terpinggir....

Sama-samalah kita renungkan...yang mana satu ada dalam hati kita......

No comments:

Post a Comment