Sunday, January 23

Letih dan Sedih

Hari ni naik kerja semula...tapi awatlah rasa letih sesangat...rasa macam badan tak berdaya sangat...ya Allah letih sungguh...mungkin sebab hari khamis ari tu dok pulun sangat mendobi rumah...luar dan dalam...mula pagi tu basuh lantai kat depan dan keliling rumah...terbongkok-bongkok sambil menyapu air...lepas tu camana pula jadi teringin nak basuh kereta Exora tu...terrbongkok-bongkok lagi biarpun tak serupa kedai tapi nampaklah jugak kilatan nya...habis lebih kurang 9 lebih. Masuk dalam pulak mengemop pulak lantai kat dapur yang melekit-lekit bila berjalan...maklumlah anak-anak kecil pulak tu semua hero maunya tak tumpah segala air yang diminum,susu dan macam-macamlah...dah lama dah nak mengemop tu tapi dok tunggu peluang yang tak de...

jadi alang-alang cuti dan hantar Adib kat rumah mak lang...maka apalagi akupun jadi le cinderella...alang-alang mengemop dapur biarlah sampai satu rumah...aduh letih rupanya...berpeluh-peluh dan terasa semput nafasku...mungkin ini petanda bahawa aku semakin dimamah usia dan kudrat yang ada makin tidak berdaya tapi kugagahi jua untuk buat...yalah kat sapa lagi yang aku nak harap kalau tak kat diri sendiri....

Habih mengemop aku memanjat tangga dan turun tangga menggantikan langsir kat bilik-bilik yang aku rasa debunya dah dekat seinci...turun naik,turun naik last-last aku rasa sakit pinggang yang teramat...aduh sekali lagi aku bermuhasabah bahawa benarlah bahawa gunakan masa sihat sebelum datang masa sakit...aku dah semakin tua agaknya...kalau sebelum ni aku tak rasa apa-apapun...tapi tidak lagi kini...rupa-rupa Allah telah mula menarik perlahan-lahan nikmat yang diberi....

Sudahnya pada petang tu badanku rasa seram sejuk menandakan yang aku nak demam.habih segala urat ku sakit dengan sakit kepala...akhirnya aku telan ubat sakit bdan,angin dan sakit kepala....

Kuingatkan segalanya akan ok macam biasa tapi rupa-rupanya mengambil masa untuk pulih seperti sediakala...mungkin aku tak benar-benar rehat lagi...sepanjang cuti anak-anakku bergilir-gilir demam,dok jaga siang dan malam,menambahkan lagi letihku ini....

Hari ni pulak aku amat-amat sedih melihat keputusan UPS kelasku,aku terasa amat kecewa...hampir menitis air mataku ini...tapi apakan daya mungkin ini ujian tuhan buatku...mungkin tidak cukup usahaku untuk membantu mereka...Ini menambahkan lagi rasa letihku....

Hari ni kelam kabut dengan kuliah bab 4...bank satu tajuk yang agak susah...aku bertungkus lumus menyediakan soalan...moga usaha ku ini mendapat keberkatan.....supaya anak-anak didikku ini dapat faham dengan lebih jelas.....

"Manusia mampu mengemukakan 1000 alasan mengapa mereka gagal tetapi mereka sebenarnya hanya perlukan satu sebab yang kukuh untuk berjaya"


No comments:

Post a Comment