Sunday, January 9

Tadika



Mama....bila mama nak cuti...adik bosanlah duduk rumah maklang...itulah ayat yang sering diluahkan oleh anak keduaku ini...setiap kali aku bersiap ke tempat kerja itulah ayat yang sering diulang-ulang sehingga kadang-kadang aku naik muak mendengar dan aku akan membalas dengan kata pujukan dan kadangkala marah...bang iez ni awat haaa..mama kena gi kerja,cari duit..nak bayar rumah,kereta,beli makanan,mainan.susu dan bla,bla,bla hingga aku rasa dia pun confused apa yang aku bebelkan...dia cuma tanya bila mama nak cuti aje....

Aku rasa tahap kebosanan anakku ini sampai ke tahap maksimum selepas dia berhenti dari tadika Al-azhar...selepas beberapa bulan mengikuti tadika tersebut,selepas hari raya puasa dia tak mau dah gi tadika...setiap kali aku sebut gi sekolah dia akan mengalirkan air mata,kadang aku paksa jugak pergi tapi setiap kali aku ambik petang dari rumah pengasuh dia akan menangis,aku nasihatkan dan bertanya dengan baik kenapa adik tak mau gi tadika,dia kata tak syok,ada kawan buli dia...aku antara percaya dengan tidak..rumah aku dengan tadika tersebut bersebelahan,jadi setiap kata dan aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak di tadika tersebut aku dengan dengan jelas,malahan aku seringkali mengintai dari rumahku apa yang mereka buat....tidak hairanlah anakku dibuli...walaupun badan dia besar tapi hati dia kecik...dan ada pelajar 6 tahun yang lebih besar dari dia....

Kemuncak kesedihannya yang aku rasa aku patut keluarkan dia dari tadika itu bila dia jadi trauma,pantang bila aku sebut tadika dia akan menangis,dia tak lalu makan walaupun anakku ini sangat suka makanan,hidupnya tak ceria dan selalu bersedih...akhirnya aku dan husband mengambil keputusan untuk berhentikan dia dari tadika tersebut....saja aku tak bagitau cikgu tadika untuk melihat respon dari guru-guru tersebut,1 minggu,2 minggu dan hingga ke akhirnya tiada langsung pertanyaan dari guru-guru tersebut...dan aku mengambil kesimpulan patutlah anak aku tidak ceria langsung bila di sana....
Itu kisah tahun lepas 2010 yang telah hampir sebulan ditinggalkan.

Kini tahun 2011 aku mendaftarkan anakku ini di Pra sekolah SKSAT,Alhamdulillah setakat ini segalanya berjalan lancar,malahan anakku ini berasa seronok untuk ke sekolah dan lihatlah dia bersungguh-sungguh membuat kerja sekolah...dan katanya dia nak jadi kaya boleh beli rumah besar,kereta besar dan duit banyak...dia nak jadi pandai macam along nanti sekolah kat Jenan...along idola dia...dan setiap hari hari dia suruh aku ajar ABC,walaupun sepatutnya semasa di Al-Azhar lagi dia dah hafal dan mengenali..tapi biarlah aku relah mengajarnya asalkan dia bahagia...

Betullah kata kak Yati persekitaran mempengaruhi emosi anak...semoga 2011 membawa kejayaan kepada anakku ini...dan keseronokannya kekal berpanjangan.....

No comments:

Post a Comment