Wednesday, October 13

Adib demam lagi

Masuk hari ini dah 4 hari baby kesayanganku ini batuk dan dari helaan nafas kedengaran bunyi berdehit..mungkin menandakan penat/asma..aduh risaunya...

Bermacam usaha dah dilakukan, semalam bawa adib gi KMC buat nebulizer untuk cairkan kahak,pemeriksaan yang dilakukan oleh Dr semalam tak teruk sangat cuma ada sedikit je kahak dalam paru-paru dan dia tak demam...jadi dr bekalkan ubat antibiotik jenis curam,ubat selsema cetrizine,batuk gelema salbutamol expectorant...sebelum tu aku dah bawa gi dr noriah...dr kata ada tanda dia penat,jd dr bekalkan ubat demam,antibiotik dan batuk gelema serta penat...dah makan 2 hari tapi aku rasa tak berapa ada perubahan sebab tu gi KMC...

Selama 3 malam ni adib tidur tak jerap..asyik menangis..bila tidur kemudian batuk dia akan menangis...mungkin dadanya rasa sesak, aduh kesian bangat anak kecilku ini...sekejap dia tidur atas tilam,sekejap dalam buaian,sekejap tidur dalam dakapan..pokoknya semua tak kena..aku tak kisah tentang masa tidurku ini..biarlah aku redha tak tidur sekalipun tak pe aku rela demi menjaga anak kecil kesayangan ini...cuma aku kesian sangat baby yang nak masuk 8 bulan esok (15.10.10) tak leh tidur...Ya Allah sembuhkanlah segera batuk anak ku ini...

Aku cuma tak mahu perkara yang sama berulang lagi...2008 anak ketigaku Airell dimasukkan ke wad kerana batuk yang berpanjangan menyebabkan paru-parunya dijangkiti kuman dan dari X-ray yang dilakukan dia disahkan mendapat pneumonia. Aku kalau boleh tak mahu anak-anak aku masuk wad sebab tak sanggup melihat dan mendengar tangisan mereka yang kesakitan apabila jururawat-jururawat terpaksa memasukkan jarum kedalam tangan mereka untuk didrip ubat atau air...selain itu apabila dah masuk hospital macam-macam kena buat..sampaikan anak ketigaku ini jadi trauma dan akhirnya aku terpaksa minta balik dengan risiko sendiri disebabkan anak ku dah tak mahu duduk atas katilnya kat hospital sentiasa nak duduk kat luar wad.dan aku meneruskan rawatan di rumah sendiri dan ... alhamdullilah semuanya berjalan dengan baik.Jadi aku berdoa semoga si bongsuku ini tak perlu mengalami situasi yang sama dengan bang ciknya..

Doa ibu yang berpanjangan InsyaAllah akan direstui oleh Allah S.W.T . aku yakin bahawa setiap penyakit pasti ada ubatnya...

Buat anak-anakku tersayang ingatlah bahawa dari lahirmu iaitu semasa tapak kaki sebesar 2 jari sehingga anak-anakku menginjak dewasa mama menjaga,merawat dan membelai dengan penuh kasih sayang, bukan wang ringgit yang mama pinta sebagai balasan tapi cukuplah perhatian dan kasih sayang yang berpanjangan seandainya mamamu ini berpanjangan usianya hingga hilang kudratnya untuk berusaha sendiri...dimasa itulah anak-anakku tersayang harus mengenang jasa dan pengorbanan mamamu....



No comments:

Post a Comment