Sunday, October 31

cuti datang lagi

Salam buat semua kengkawan blogger..hari ni masuk hari yang ke 6 bercuti..aku tidak ke mana-manapun sekadar menghabiskan masa yang sangat berharga ini dengan menjaga,membelai dan menumpahkan sepenuh kasih sayang kepada anak-anak sahaja. Kadangkala timbul rasa jahat dihati ini kenapa aku tak macam kawan-kawan lain yang dengan mudah untuk kemana-mana tanpa rasa susah,tak perlu memikirkan banyak perkara..mereka boleh pergi ke mana-mana sahaja dengan sesuka hati..bagi aku terpaksa berfikir berpuluh kali untuk meninggalkan anak-anak yang masih kecil ini...

semalam anakku yang sulung kembali ke asrama setelah bercuti selama 3 hari...alangkah sedih dan sayunya melihat anakku melangkah pergi meninggalkan aku dan adik-adik untuk meneruskan perjuangan...dalam keterpaksaan aku merelakan dan mendoakan semoga anakku ini mencapai kecemerlangan dalam pelajaran seterusnya berjaya dalam kehidupan.Amin.

Hari ini dan semalam aku merasakan kesunyian yang amat sangat rasa rindu yang membuak terhadap anak teruna sulung ku..dialah anak ku yang paling manja kerana aku menumpukan sepenuh rasa kasih dan sayang padanya sehingga berumur 9 tahun..ini kerana dia tidak dikurniakan adik..pulangnya walau seketika meringankan bebanku..dia ringan tulang membantuku membasuh pinggan,menyapu halaman,melipat kain dan ke kedai walaupun diterik mentari dan dibasahi hujan..anakku ini tidak sedikitpun menolaknya..Along mama sangat rindu..
Selalu juga aku memintanya agar kembali tinggal di rumah,tapi dia menolaknya kerana katanya biarlah dia berdikari...aku merelakan walaupun aku sangat terasa kehilangan...

Hujan yang turun tanpa henti selama 3 hari ini menambahkan lagi rasa sunyi dihatiku..biarpun aku dikelilingi oleh 3 anak yang masih kecil yang sentiasa memerlukan aku...namun aku rasa seolah-olah kehilangan.

Bermula 3 hari yang lepas ..menjelang tengah malam barulah suami kesayangan akan pulang..kesibukkan yang sementara meresahkan dan memenatkan aku kerna terpaksa menguruskan segalanya sendirian...dari hal ehwal anak-anak sehinggalah rumah tangga. Cepatlah segalanya berakhir kerana aku telah keletihan..

Masa terluang yang singkat ini juga aku gunakan untuk menambahkan ilmu di dada...sempat aku menghabiskan 2 buah novel yang ku pinjam dr library awam sebelum cuti datang.Kisah kehidupan rumah tangga yang penuh pergolakkan...

"Ku petik kata dari novel...nilai dan kepentingan sesuatu itu cuma disedari apabila ia tidak dimiliki...."

No comments:

Post a Comment